Achillespeesblessure bij hardlopers

Door: Samirah Fremouw

De achillespeesblessure is één van de meest voorkomende hardloopblessures van het onderbeen en ontstaat bijna altijd als gevolg van overbelasting. Zorg daarom voor een goede opbouw van je training en doe het de week voor die belangrijke wedstrijd wat rustiger aan met trainen. 

Wat is een achillespeesblessure?

De achillespees vormt de verbinding tussen je kuitspier en het bot van je hak. De meest voorkomende achillespeesblessure onder hardlopers is de tendinopathie. Hierbij is sprake van een verzwakte achillespees waarbij de vezels niet mooi parallel aan elkaar lopen en er een verdikking van de pees kan optreden. Deze verdikking ontstaat doordat vocht zich ophoopt tussen de vezels als gevolg van micro ruptuurtjes van de afzonderlijke peesvezels. Indien de sportbelasting niet afneemt kan dit leiden tot het inscheuren of zelfs volledig afscheuren van de pees.

Wat zijn de symptomen?

De achillespees is slecht doorbloedt. Dat is de reden waarom deze blessure vaak langdurig aanwezig blijft. De pijn of stijfheid die ontstaan bij een peesblessure verloopt volgens verschillende stadia. In het begin is de pijn vooral voelbaar bij de warming up en verdwijnt deze weer tijdens de training. Vaak is de zeurende pijn na de training of de volgende ochtend pas weer te voelen. Wanneer de blessure al langer bestaat is de pijn tijdens de gehele training te voelen net als de uren direct na de training en de volgende ochtend. Het duurt vaak langer voordat de pijn wegtrekt. In het laatste stadium is de pijn ook tijdens dagelijkse bezigheden aanwezig die niet meer verdwijnt in rust. De pijn is meer stekend van aard en je wordt gedwongen om het rustiger aan te doen. Hardlopen is in dit stadium vaak niet meer mogelijk. 

Hoe voorkom je het ontstaan van een achillespeesblessure?

  • zorg voor een goede beweeglijkheid van de enkel en knie
  • zorg voor voldoende lenigheid van de kuitspier
  • zorg voor een goede warming up en opbouw van je loopschema, zeker na een periode van inactiviteit. Pas op voor “running too fast, too soon”.
  • zorg voor voldoende demping en goede steun van de schoenen. Bij mensen met overpronatie van de voeten is dit essentieel. Een aangemeten zooltje door een podotherapeut is soms noodzakelijk.

Wat kun je eraan doen?

Er zijn verschillende behandelingen die toegepast kunnen worden bij een achillespeesblessure:

Krachttraining: Door het gecontroleerd belasten van de achillespees middels isometrische en excentrische krachtoefeningen worden de peesvezels gestimuleerd om te herstellen en reorganiseren. Met name excentrische oefeningen hebben als doel afname van de pijn/stijfheid en het sterker maken van de pees om uiteindelijk weer te kunnen hardlopen. Zie voor informatie over excentrisch trainen het youtube kanaal van Fit en Gezond.

EPTE: Wanneer een achillespeesblessure langer dan 6 weken aanwezig is en alleen oefeningen onvoldoende resultaat hebben gegeven is Echogeleide Percutane Therapeutische Elektrolyse een optie. Dit is een nieuwe innovatieve behandelmethode waarbij het te behandelen gebied door middel van echografie in kaart wordt gebracht. Vervolgens wordt het probleemgebied onder echogeleide met een dry needling naald aangeprikt en dan wordt er kortdurend een lichte stroom toegepast. De lage intensiteit van de stroom zorgt voor aanmaak van nieuw peesweefsel en verbetering van de bloedcirculatie. De EPTE behandelingen worden altijd gecombineerd met krachttraining van de pees.

Tot slot: Loop niet te lang door met een achillespeesblessure. De kans op het ontstaan van een chronische blessure met volledig afscheuren van de pees is groot naarmate de belasting niet tijdig teruggedraaid wordt. Voor vragen over uw achillespeesblessure of over bovenstaande behandelmethode kunt u contact opnemen met de praktijk.