Bewegen versus Trainen

Door: Edwin Teunissen

Wat is het verschil tussen bewegen en trainen? En wat moet je doen als je gewicht wilt verliezen? Meer beweging nemen of kiezen voor een speciale training? 

Wat is bewegen?

Al vele jaren horen en lezen we dat bewegen gezond is. Bij voorkeur 5 dagen per week gedurende 30 minuten per dag. De lichamelijke inspanning is matig tot intensief. Je hartslag gaat dus iets omhoog, maar je kunt nog gewoon praten. Dus, eigenlijk ben je op een ontspannen manier actief als je beweegt. 
Bekende voorbeelden van meer bewegen illustreren dat. Denk aan: vaker de trap nemen, een halte eerder uit de bus stappen, maar ook tuinieren, boodschappen te voet doen of op de fiets, een blokje om met de hond en lunchwandelen.
Voldoende bewegen richt zich vooral op in beweging zijn. Omdat dat simpelweg gewoon beter is dan de hele dag stilzitten. Beweeg je dagelijks? Dat beïnvloedt zeker je conditie, helemaal als je eerst niets deed. Je conditie gaat vooruit en je voelt je fitter en gezonder. Tevens stimuleer je met bewegen de doorbloeding van je spieren, waaronder je hart en dat is goed tegen hart- en vaatziekten.
Verder verbrandt je door in beweging te zijn uiteraard energie ofwel calorieën. Verbruik je meer energie dan je op een gezonde manier via je voeding binnenkrijgt leidt dat tot gewichtsverlies. Echter, beweging doet niet zoveel voor je spieren. Die worden niet krachtiger en/of groter. Dit in tegenstelling tot trainen. Daarover zo meteen meer. Anderzijds is elke dag voldoende bewegen een prima manier om je stress te reduceren. 

Wat houdt trainen in?

De definitie van trainen: Het regelmatig en systematisch toedienen van, in omvang en intensiteit toenemende, belastingprikkels met de bedoeling het prestatievermogen te laten stijgen.

Het doel van trainen is om jezelf steeds te verbeteren. Het regelmatig en systematisch, zoals in de definitie beschreven, houd in 2 tot 3 keer per week. Het in omvang en intensiteit toenemende, wil zeggen dat je steeds wat meer moet doen. Hierdoor krijg je op termijn (minimaal 3 maanden) het gewenste effect. Meer spiermassa, een betere botdichtheid (goed ter voorkoming van osteoporose) en toename van je rust stofwisseling. 

Trainen doe je met een doel en onder goede begeleiding. Binnen Fit en Gezond zijn er meerdere programma’s gericht op deze doelstelling. Denk aan Circuit, Funxtion en Puur kracht. De opzet is dat de training gevarieerd is en dat je jezelf het steeds een beetje moeilijker maakt. Een specialist (trainer) is hierbij een absolute meerwaarde.
Wel is het van belang na een training een dag rust te nemen (supercompensatie). Je spieren dienen eerst te herstellen waarna ze weer belast kunnen worden. 
Trainen helpt ook je vetmassa te verliezen. Spieren verbruiken meer energie waardoor je stofwisseling wordt gestimuleerd. Zo wordt je niet alleen slanker en sterker maar ook je energielevel stijgt. 

Tips afvallen: gezond eten, trainen én bewegen!

Wil je afvallen? Kies dan voor een gezond en gevarieerd eetpatroon. De voedingsconsulentes binnen Fit en Gezond kunnen een passend programma samenstellen. Zij begeleiden je stap voor stap naar het gewenste resultaat. 

Daarnaast kun je beginnen met elke dag meer lichaamsbeweging te nemen. In elk geval dagelijks minimaal 30 minuten in beweging zijn. Dat is goed voor je conditie en ondersteunt het proces om gewicht te verliezen.

Verder doe je er goed aan eveneens gericht te gaan trainen. Zo’n 3 keer per week is zeer effectief als je wilt afvallen. Doe spierversterkende oefeningen te voor je hele lichaam. De programma’s binnen Fit en Gezond zijn hier uitermate geschikt voor. Kort krachtig met 100% begeleiding. Je weet dus zeker dat je een goede training hebt gedaan. 

Conclusie

Wil je gewicht verliezen? Let niet alleen op wat je eet, maar combineer meer lichaamsbeweging met een gericht training die je spieren sterker en krachtiger maakt. Gaandeweg verlies je gewicht. Want, des te meer spieren je hebt, des te hoger je verbranding. Daarbij worden je spieren strakker en je silhouet slanker. Tot slot ga je je stukken fitter en energieker voelen.