Hoe een Funxtion training tot stand komt

Door: Remco van Boxtel

Na het lezen van de beschrijving van de Funxtion training en het bekijken van de video heb je al een idee wat deze inhoud. In deze blog zal ik kort ingaan op de achterliggende gedachte rondom het tot stand komen van deze training. 

Twee belangrijke gedachte voor het maken van een Funxtion training is dat het een uitdaging moet zijn. Men moet op een hoge intensiteit met veel variatie trainen (niet bewegen maar trainen). Vaak gebeurd dit doormiddel van combinatie oefeningen. De tweede belangrijke gedachte is dat we een fullbody work-out willen creëren waarbij de zeven grote spiergroepen getraind worden. 

  • Borst
  • Rug
  • Schouders
  • Benen
  • Buik 
  • Hamstrings
  • Bilspieren

Omdat we vaak met deze hoofdspiergroepen ook de kleinere spiergroepen trainen, worden deze minder uitgelicht. Je train je tijdens een Funxtion training op (spier)uithoudingsvermogen. De herhalingen die je maakt liggen normaliter hoger omdat je met een relatief licht gewicht traint. Je hartslag gaat omhoog doordat je Cardiovasculaire oefeningen afwisselt met oefeningen voor het spieruithoudingsvermogen-systeem.   

Zoals eerder benoemd zorgen we ervoor dat de training een uitdaging blijven. Dit doen we door gedurende de maand de werktijd van de oefeningen te verhogen en de rusttijd te verlagen:  

Week 1:  30 seconde werken, 30 seconde rust

Week 2:  30 seconde werken, 30 seconde rust

Week 3:  30 seconde en 40 seconde werken, 30 en 20 seconde rust

Week 4:  30 seconde, 40 seconde en 50 seconde werken,  30, 20 en 10 seconde rust. 

Hierdoor krijg je een trainingsprikkel zonder dat de kern van de les ingrijpend veranderd en de fun-factor toch hoog blijft.  

Na een maand wisselen de oefeningen weer!