Sport motivatie

Na een periode waarin alle activiteiten zijn geannuleerd en we in grote getalen thuis zijn gebleven, willen de meeste mensen de overtollige kilo’s kwijtraken of het opbouwen van extra spiermassa weer een nieuwe boost geven. Maar toch ondanks al deze goede voornemens lukt het een grote groep niet om deze voornemens waar te maken. Opvallend is dat in de praktijk blijkt dat een grote groep sporters binnen een half jaar of eerder al afhaakt (30-50 procent). De meest voorkomende reden dat mensen afhaken is een gebrek aan motivatie.

Oké, met dit gegeven moeten we iets doen. Maar wat betekent motivatie nu eigenlijk? Hiervoor pakken we de encyclopedie erbij; Motivatie is afgeleid vanuit een Latijns werkwoord (movere=bewegen).

Grofweg gezegd betekent motivatie dus eigenlijk de energie die ons in beweging zet. Veel mensen waarbij hun motivatie aan het afnemen is of tot een absoluut dieptepunt is gedaald, hoor je vaak zeggen; ik heb geen energie en geen zin. Eigenlijk is motivatie een enorm belangrijke factor die bepaalt wat we willen bereiken en waar we onze doelen op richten.

De meeste mensen, en daarmee bedoel ik dus ook onze sporters, vinden het fijn om zich op een bepaald doel te richten. Het stellen van doelen is belangrijk om je motivatie te behouden. Als je doelen stelt en dit voor jezelf opschrijft, deelt met je omgeving of met je trainer, maak je een concrete afspraak met jezelf. Concrete doelen, dienen als een soort kompas dat je richting geeft waarmee je jezelf kan controleren of je op de goede weg bent. Door het stellen van doelen maak je het proces meetbaar waardoor je ook kleine vorderingen gaat waarderen. Denk hierbij aan de omvang in centimeters die dalende is, maar het gewicht wat nog niet op het gewenste niveau is. Deze “kleine successen” zullen je helpen in het continueren van je plan om het uiteindelijke doel te behalen.

Er bestaan een aantal technieken voor  het stellen van doelen:

  • De belangrijkste tip om gemotiveerd te blijven is om een sport te doen die je leuk vindt en welke blijft boeien. Ik ben er heilig van overtuigd dat iedereen,  een vorm van bewegen kan vinden die hem of haar voldoening geeft. Hierdoor zal je het langer blijven volhouden en word je zonder dat je het door hebt toch die fitgirl of boy😉. Simpele dingen zoals het fitnessen met een vriend of vriendin kan het sporten extra leuk maken.
  • Bedenk wat je wilt bereiken(wat is het doel?): bijvoorbeeld afvallen, spiermassa, krachttoename, op gewicht blijven etc.
  • Kies maximaal twee doelstellingen die op dit moment jouw prioriteit hebben. Bijvoorbeeld betere conditie en afvallen. Niet alles tegelijk willen is hierin het devies.
  • Schrijf voor jezelf op waarom deze doelstellingen belangrijk zijn.
  • Maak doelen meetbaar en concreet(SMART): bijvoorbeeld hoeveel je wilt afvallen (bijvoorbeeld twee kilo?), binnen hoeveel maanden? Hoe ga je dit bereiken? Dus bijvoorbeeld: hoeveel ga je trainen, wat ga je trainen, wanneer pas je je schema aan, wat ga je eten en hoeveel kilocalorieën eet je per dag etc..(Voeding is weer een hele andere factor, hiervoor raad ik de deskundigheid van een professional aan). Oftewel: des te concreter, des te beter!
  • Wat of wie zijn je hulpbronnen? Schrijf ze op. Voorbeelden hiervan zijn (sport)vrienden, veel tijd, trainers, challenge etc.
  • Hang dit lijstje op een plek waar je geregeld komt.  
  • Plan de eerste trainingen in je agenda: liefst op standaardmomenten elke week.
  • Plan evaluatiemomenten in: bijvoorbeeld één keer per maand. Dit is essentieel om te bevestigen of je op de goede weg bent.
  • Hopelijk sta je nu te popelen om te gaan beginnen en heb ik je een aantal tips kunnen geven waarbij je je concreter of doelgerichter te werk kan gaan 😊

Heb je naar aanleiding van dit stuk vragen of opmerkingen? Laat het me weten! Ook als ik je interesse op heb kunnen wekken, kun je vrijblijvend contact opnemen zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

Tot snel bij Fit en Gezond

Door: Marc Nuyens. Fysiotherapeut, Personal Trainer en sportspecifiek trainer bij Fit en Gezond Oudenbosch