Minder sporten door Corona: de gevolgen

Eén op de drie Nederlanders is minder gaan sporten tijdens de corona pandemie. De belangrijkste reden hiervoor is de sluiten sportclubs en sportscholen. Maar het verdwijnen van motivatie speelt ook een grote rol in het gehele verhaal. Voor velen is een sportclub écht noodzakelijk om in beweging te komen en om in beweging te blijven. Een plek waar ze op een voor hun bekende manier kunnen sporten met een trainer, of een plek waar zij in teamverband kunnen trainen of wedstrijden kunnen spelen.

Maar wat betekent het structureel minder sporten nou voor het lichaam?
Het voordeel van het lichaam is dat er snel verbetering zichtbaar is na inspanning, zegt hoogleraar integratieve fysiologie ­Maria Hopman. “Zie het gezondheidsproces als een curve die steil is in het begin, en daarna afvlakt. De meeste mensen zitten op dat steile deel. Maar als er een steile curve omhoog is, dan is er net zo goed een steile curve naar beneden. Als je stopt met bewegen, merk je daar al binnen een paar weken de resultaten van.”

Mensen die sporten krijgen een grotere, dikkere en stevigere hartspier. Dit zorgt ervoor dat je bloed sneller en krachtiger door je lichaam wordt gepompt. Het gevolg daarvan is dat je hart sterker wordt, en waardoor je je in rust ook fitter voelt. Dat voordeel verlies je als je minder beweegt.

Daarnaast leidt minder sporten tot problemen in de bloedvaten. De bloedvaten vinden het fijn als ze eens lekker worden doorgespoeld. Gebeurt dat niet, dan ontbreekt de prikkel voor de laag cellen aan de binnenkant van de vaten om positieve stofjes te maken. Bovendien worden bloedvaten kleiner bij minder beweging. Uit onderzoek is gebleken dat een bloedvat met 30 procent kan zijn geslonken, al na drie weken. Dit alles leidt tot veel hart- en vaatziekten.

De bloedvaten worden ook gebruikt om zuurstof naar het hart te brengen. Wie goed sport, gebruikt meer delen van de longen dan iemand in rust. Wie minder beweegt, krijgt over verloop van tijd stijvere en stuggere longen, omdat de longen over de jaren heen minder doorbloed en geventileerd worden. Dat kan ouderdomsklachten opleveren.

Naast hart- en longproblemen, gebeurt er ook van alles met de andere spieren. Spieren worden continu aangemaakt en afgebroken, met een snelheid van 1 tot 2 procent per dag. In twee tot drie maanden heb je je volledige spierweefsel dus vernieuwd. Het voordeel hiervan is dat je lichaam zich snel kan aanpassen. Als je een nieuwe baan hebt waar je veel fysiek moet bewegen, kan je je daar heel snel eigen in maken. Maar ook hier geldt: beweeg je juist minder, dan zal je je spiermassa ook weer snel verliezen.

En dan hebben we het alleen nog maar over de lichamelijke gevolgen… Natuurlijk is sporten ook goed voor de mentale toestand. Kortom, kom in actie! Volg onze online trainingen of ga lekker naar buiten!